Through seven days, the Gurbani gives us Aatam-Giaan (Spiritual Wisdom, Brahm Giaan…).
Sunday – The Gurbani indicates, regardless of what day of the week it may be, but a Sikh’s Sunday is the day he begins Bhagti (understanding the Gurbani, Gur-Shabad – Gurmat). With the help of this Bhagti, one will be able to stop (ਥੰਮ ਲਾ ਦੇਣਾਂ) the flow of desires (ਵਾਸਨਾ, ਫੁਰਨੇ) from within…
- ਆਦਿਤ ਕਰੈ ਭਗਤਿ ਆਰੰਭ ॥ ਕਾਇਆ ਮੰਦਰ ਮਨਸਾ ਥੰਭ ॥: Aadit karai bhagati aarambh…(sggs 344).
Monday – Next, the Gurbani indicates that a Sikh’s Monday is the day, on account of the Bhagti that he already has began, the Giaan-Amrit starts trickling down in the mind (ਸਸਿ=moon) – when the mind becomes influenced or effected by the Giaan of the Mool, then there flows the Amrit (of Gur-Giaan, ਗਿਆਨ ਉਪਦੇਸ ਰੂਪੀ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਵਰ੍ਹਦਾ ਹੈ)…
- ਸੋਮਵਾਰਿ ਸਸਿ ਅੰਮ੍ਰਿਤੁ ਝਰੈ ॥ ਚਾਖਤ ਬੇਗਿ ਸਗਲ ਬਿਖ ਹਰੈ ॥: Somvaari sasi amritu jharai… (sggs 344).
Tuesday – Next, the Gurbani indicates that a Sikh’s Tuesday is the day his Budhi (intellect, ਅਕਲ…) knows or understand his Beloved, and knows the way of the Bikaars as to how they function. The implication is that, once one knows the way of the Bikaars (i.e., he know how they operate and attck-ਪੰਚ ਚੋਰਾਂ ਦਾ ਹਮਲਾ ਕਰਨ ਦਾ ਢੰਗ ਸਮਝ ਲੈਂਦਾ ਹੈ), they cannot assault him (i.e, he will not let them attack or rule him)…
- ਮੰਗਲਵਾਰੇ ਲੇ ਮਾਹੀਤਿ ॥ ਪੰਚ ਚੋਰ ਕੀ ਜਾਣੈ ਰੀਤਿ ॥: Mangalvaare le maaheeti. Panch chor kee jaanai reeti… (sggs 344).
Wednesday – Next, the Gurbani indicates that a Sikh’s Wednesday is the day his Budhi becomes Enlightened with the Gur-Giaan (Wisdom, Aatam Giaan, Gurmat, Divine Knowledge-ਉਤਮ ਬੁਧੀ ਦਾ ਪ੍ਰਕਾਸ, ਸੂਝ ਵਿਚ ਪ੍ਰਭੂ ਦੇ ਨਾਮ ਦਾ ਚਾਨਣ ਪੈਦਾ ਕਰ ਲੈਣਾਂ)…
- ਬੁਧਵਾਰਿ ਬੁਧਿ ਕਰੈ ਪ੍ਰਗਾਸ ॥ ਹਿਰਦੈ ਕਮਲ ਮਹਿ ਹਰਿ ਕਾ ਬਾਸ ॥: Budhavaari budhi karai pragaas… (sggs 344).
Thursday – Next, the Gurbani indicates that a Sikh’s Thursday is the day he transcends Maya, and gets immersed in ONE (ਇੱਕ ਜੋਤ ਵਿਚ ਲੀਨ ਹੋ ਜਾਣਾਂ) by transcending the doubt (ਭਰਮ) about trinity (ਤੀਨਿ ਦੇਵ)…
- ਬ੍ਰਿਹਸਪਤਿ ਬਿਖਿਆ ਦੇਇ ਬਹਾਇ ॥ ਤੀਨਿ ਦੇਵ ਏਕ ਸੰਗਿ ਲਾਇ ॥: Brihaspati bikhiaa dei bahaai… (sggs 344).
Friday – Next, the Gurbani indicates that but a Sikh’s Friday is the day his intellect (ਸੋਚ…) becomes modified according to the Gurbani, and lives the Gur-Giaan. In other words, now the Budhi and the mind follow the Aatam Giaan when he transact with the world of gross objects, the field of emotions, and the realm of thoughts. And, constantly (day and night) he struggles with his our mind…
- ਸੁਕ੍ਰਿਤੁ ਸਹਾਰੈ ਸੁ ਇਹ ਬ੍ਰਤਿ ਚੜੈ ॥ ਅਨਦਿਨ ਆਪਿ ਆਪ ਸਿਉ ਲੜੈ ॥: Sukritu sahaarai su ih brati charrai… (sggs 344).
Saturday -Next, the Gurbani indicates that a Sikh’s Saturday is the day he keeps the Jot (Light) stable within his Heart with the Spiritual Wisdom…
- ਥਾਵਰ ਥਿਰੁ ਕਰਿ ਰਾਖੈ ਸੋਇ ॥ ਜੋਤਿ ਦੀ ਵਟੀ ਘਟ ਮਹਿ ਜੋਇ ॥: Thaavar thru kari raakhai soi… (sggs 344).
Thus, the Gurbani never gets tired of hinting us that there is more to the Gurbani and the Sikhi than what the majority of us (if not all!) have been told or led to believe by the Pujaaree groups, Ragis, Bhais, scholars (ਵਿੱਦਵਾਨ), those who have turned Dharma into a mundane business (ਜਿਨ੍ਹਾ ਲੋਕਾਂ ਨੇ ਧਰਮ ਨੂੰ ਧੰਧਾ ਬਣਾਂਇਆ ਹੋਇਆ ਹੈ), and so on!
In nutshell, the Gurbani speaks at the level of the Aatma (ਗੁਰਬਾਣੀ ਅੰਦਰ ਦੀਆਂ ਗੱਲਾਂ ਕਰਦੀ ਹੈ…). Hence, as tirelessly emphasized by the Gurbani, Sikhi is the game of the Shabad-Surti (Naam-consciousness, Aatam Giaan, Brahm-Giaan…). That is, Sikhi is the Internal Way of life – Inner Path (“ਅੰਦਰਿ ਸਿਆਣਾ”). Therefore, the game of Sikhi has to be played in the Sahaj Maarag (Natural State of Being, Giaan Avastaa – ਗਿਆਨ ਅਵਸਤਾ, ਆਤਮਕ ਅਡੋਲਤਾ…).
- ਸਿਖੀ ਸਿਖਿਆ ਗੁਰ ਵੀਚਾਰਿ ॥: Sikhi sikhiaa gur veechaari (sggs 465).
- ਗੁਰੂ ਸਮੁੰਦੁ ਨਦੀ ਸਭਿ ਸਿਖੀ ਨਾਤੈ ਜਿਤੁ ਵਡਿਆਈ ॥: Guroo samundu nadee sabhi Sikhi naatai jitu vadiaaee (sggs 150).
- ਗੁਰਮੁਖਿ ਬਿਗਸੈ ਸਹਜਿ ਸੁਭਾਇ ॥: Gurmukhi bigsai Sahaji subhhaai (sggs 1173).
- ਗੁਰੁ ਸਿਖੀ ਦਾ ਸਮਝਣਾ ਜੋਤੀ ਜੋਤਿ ਜਗਾਵਣਹਾਰਾ।… (Bhai Gurdaas, Vaar 28).
- ਗੁਰ ਸਿਖੀ ਗੁਰ ਸਿਖ ਸੁਣ ਅੰਦਰਿ ਸਿਆਣਾ ਬਾਹਰਿ ਭੋਲਾ। (Bhai Gurdaas, Vaar 17).